OORKAAN EN CELLO OCTET AMSTERDAM PRESENTEREN: Cellokrijgers (6+)

Zaterdag 20 oktober 2018 om 14.00 uur gaat het theatrale concert Cellokrijgers in première in het Bimhuis tijdens de Cello Biënnale Amsterdam. Het concert wordt tijdens de Cello Biënnale Amsterdam in totaal 5 keer gespeeld Dit is tevens de start van de (inter)nationale tournee langs theaters en concertzalen. Cellokrijgers is een concert van Oorkaan en Cello Octet Amsterdam, voor iedereen vanaf 6 jaar.

HOE KLINKT MOED? Ken je de 8 Cellokrijgers? Ze zijn sterk, soepel, en vingervlug. Gewapend met cello en strijkstok trekken zij ten strijde. Zij gaan elke uitdaging aan die zij op hun tocht tegenkomen: het grote gevaar, het onbekende en de beer op de weg. De Cellokrijgers laten hun strijkstokken als zwaarden kletteren. Ze strijken een doolhof van onbekende klanken uit hun cello’s waar de tegenstander in verdwaald raakt. Met humor en spannende muziek bewegen de Cellokrijgers zich sierlijk door de strijd.

Cellokrijgers is een drieluik gemaakt door drie choreografen: Josephine van Rheenen, Jochem Stavenuiter en Pim Veulings, over stoer doen, winnen en verliezen, kwetsbaar zijn en de kracht van muziek. Met composities van Béla Bartók, György Ligeti en Philip Glass

Bijzondere samenwerking

Oorkaan en Cello Octet Amsterdam maakten eerder samen de succesvolle productie Cellostorm die al vele jaren met groot succes in concertzalen, theaters en op festivals in heel Europa gespeeld wordt. Cellostorm werd tevens genomineerd voor een YEAH- én een YAM-award, Europese prijzen voor de beste muziekproductie voor een jong publiek.

Met Cellokrijgers zetten Oorkaan en Cello Octet Amsterdam een volgende stap in hun onderzoek naar de combinatie muziek en beweging en maken een choreografisch concert voor een jong publiek waarin kamermuziek danstheater ontmoet. Elke choreograaf maakt een afgerond geheel van 15 minuten vanuit één muzikaal werk van één componist en het thema ‘Cellokrijgers’. Dit wordt live uitgevoerd door de musici als performers op het toneel. Zo ontstaan drie muzikale, dynamische, poëtische, spannende en humoristische visies op het ‘krijgerschap’. De eindregie van het drieluik is in handen van Jochem Stavenuiter.

 Oorkaan

Samen met topmusici maakt Oorkaan theatrale concerten voor een jong publiek, om zoveel mogelijk kleine en grote oren de wereld van muziek te laten ontdekken. Dit doen we in theatrale en verrassende vormen. De inspiratiebron is het klassieke repertoire met muziek uit de hele wereld van vroeger en nu.  Voor elke productie brengt Oorkaan topmusici en inspirerende makers samen en worden musici getraind zich als performer op een podium te presenteren. Oorkaan speelt ongeveer 6 producties per seizoen en zo’n 200 concerten per jaar in Nederland en in het buitenland. www.oorkaan.nl

De Oorkaan-methode

Voor het maken van de producties heeft Oorkaan de Oorkaan-methode ontwikkeld: een unieke werkwijze om vanuit en met muziek en musici theatraal materiaal te maken dat aansluit bij de belevingswereld van kinderen. De Oorkaan methode gaat uit van de volgende artistieke uitgangspunten:

  • De muziek is het uitgangspunt voor het concert, niet een verhaal, tekst of thema
  • Er is bijna geen gesproken woord
  • Op het toneel staan alleen musici, die de muziek uit het hoofd spelen en als performer op het toneel staan
  • Theatrale elementen worden ingezet, indien nodig, om de muziek en wat de muziek vertelt te ondersteunen
  • De structuur van de muziek kan licht gewijzigd worden om het stuk meer toegankelijk te maken voor het jonge publiek
  • Humor is welkom

Cello Octet Amsterdam

Cello Octet Amsterdam is een uniek en veelzijdige ensemble dat nationaal en internationaal een begrip is geworden. “Acht topcellisten… Totale technische perfectie, intensiteit en kleurrijke interpretatie”, aldus het beeldbepalende tijdschrift The Strad. Cello Octet Amsterdam staat voor nieuwe muziek en werkt met de meest markante componisten van nu. Het octet heeft meer dan 70 wereldpremières uitgevoerd waarvan de meeste speciaal voor het octet zijn geschreven. Zo werkte het octet met de componisten Xenakis, Gubaidulina, Pärt, Boulez, Loevendie, Riley, Kagel, Glass en vele anderen. Arvo Pärt zei na de première van zijn eerste werk voor het octet: “Het octet is goud waard, ik heb dit ensemble 10 jaar te laat ontdekt.” Het Cello Octet Amsterdam is ook bekend door zijn bijzondere samenwerkingsverbanden met theatergroepen en choreografen. Zo spelen zij momenteel in de productie Instant Love van Via Berlijn en werkten zij afgelopen seizoen samen met choreograaf Samir Calixto in de Korzo dansproductie Summa. Met Oorkaan maakten zij eerder de succesvolle productie Cellostorm. Deze productie werd genomineerd voor een YEAH- en een YAM-award in 2015, Europese prijzen voor de beste muziekvoorstelling voor kinderen.  www.cellooctet.com

Credits

choreografen
Josephine van Rheenen
Jochem Stavenuiter
Pim Veulings

eindregie
Jochem Stavenuiter

ensemble
Cello Octet Amsterdam

dramaturgie
Erin Coppens

scenografie
Sanne Oostervink

lichtontwerp
Tim van ‘t Hof

artistieke leiding
Caecilia Thunnissen & Sanne Bijker     

Muziek

Béla Bartók – Roemeense Dansen
György Ligeti – Musica Ricercata
Philipp Glass – Dracula

Bewerkt voor cello octet door Cello Octet Amsterdam

Over de makers
Josephine van Rheenen volgde aan de Theaterschool Amsterdam de opleiding Docent Dans en begon direct na haar studie als danseres bij jeugddansgezelschap De Dansers. Na 5 jaar op het podium te hebben gestaan bij o.a. de gezelschappen De Dansers, Vloeistof en Breekgoed volgde zij in 2014 samen met Guy Corneille, Wies Merkx op als artistieke leider van De Dansers. Sindsdien maakt zij voor De Dansers eigen werk voor zowel kinderen als jongeren. De Dansers noemen hun dansvoorstellingen zelf dansconcerten: organische samenkomsten van moderne dans en live muziek. Als choreograaf zoekt Josephine naar de menselijkheid in de dans en streeft ze naar een intuïtieve danstaal, die vertrekt vanuit simpele instincten. Openheid, overgave, interactie zijn kernwoorden in haar werk.

Jochem Stavenuiter is artistiek leider van Mimetheatergroep Bambie, de groep die hij in 1995 samen met Paul van der Laan oprichtte. Van 2014 tot 2016 was hij als acteur verbonden aan het Noord Nederlands Toneel onder artistiek directeur Ola Mafaalani. Vorig seizoen speelde Bambie met de Eef van Breen Group de productie Bambie is Back. Deze productie, die onlangs nog op Oerol speelde, is genomineerd voor de Mimeprijs 2018. Jochem Stavenuiter maakte eerder bij Oorkaan de succesvolle producties De Suleika’s en het mysterie van de gevoelige snaar met Trio Suleika en Het Pleintje van Meneer Sax met het Ebonit Saxofoonkwartet.

Pim Veulings deed zijn bachelor dans aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij begon zijn carrière als danser bij Nationale Opera & Ballet. Hij was werkte als danser o.a. voor Theaterhaus Stuttgart, Opera Vlaanderen, Stage Entertainment en Welsh National Opera. Als choreografie-assistent van Annabelle Lopez Ochoa werkte hij samen met modeduo Viktor en Rolf en assisteerde hij Armando Braswell van Gauthier dance (Stuttgart). Pim werkte als choreograaf o.a. voor Codarts, Theaterhaus Stuttgart, Twools Unlimited van Scapino, theater M-Lab, Dansmakers Amsterdam, Orkater, Via Berlin en Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Bij Oorkaan was hij eerder betrokken als choreograaf bij de productie De Pindakaasprins, een coproductie met Holland Baroque en Orkater.

Speeldata