Moord in Concertgebouw, oude Bach vogelvrij

Herwin Heg in Klassieke Zaken Magazine 2

Jullie hebben wat gemist in maart! Hoezo? We hebben de traditionele Matthäus van het Concertgebouworkest toch weten te redden. Nadat vlak voor Palmzondag iemand van de productie met corona besmet bleek. Alles meteen geannuleerd en snel een oude opname met Philippe Herreweghe uit de kast gehaald. De radioluisteraars tevreden. Op tv idem dito. Daar werd een oudje met Iván Fischer uitgezonden. Niks mis mee. De teleurstelling bij het orkest was echter groot.

Maar wat zeur je nou? Dat die Johannes- Passion van Cappella Amsterdam en het Nederlands Kamerorkest werd verminkt? Erger: Moord in het Concertgebouw! Wél de kruisiging maar álle aria’s weggesneden. Alleen de koren, koralen en recitatieven bleven over. Geen bespiegeling, louter drama. Het karkas hinkelde ongeremd naar het slotkoraal. Fijnzinnig? Nee. Voor herhaling vatbaar? No way. Dirigent Daniel Reuss bekende weliswaar dat hij eerder zou hebben gezegd: dat nooit! Maar nu, in coronatijd, zat er niets anders op. Nood breekt wet. Bach is immers vogelvrij.

Je kan deze column verder lezen in het online magazine.