Mitsuko Saruwatari

Mitsuko Saruwatari

Instore: Noordwijk – Boekhandel van der Meer  11:00 – 12:00

Mitsuko Saruwatari

Mitsuko Saruwatari is vaak te beluisteren op de Nederlandse podia als pianiste van het Uriël Ensemble. Zij treedt ook veel op als gastpianist met andere kamermuziekensembles. Haar brede repertoire bestrijkt bijna alle belangrijke kamer­muziek. In seizoen 2013-2014, tijdens het festival “Muzikale reis door de 19 eeuw met Brahms en tijdgenoten” in Amstelveen, Ouderkerk a/d Amstel, Amersfoort en Eelde, heeft Mitsuko samen met het Uriël Ensemble bijna alle kamer­muziek­stukken van Brahms ten gehore gebracht.

Mitsuko Saruwatari geeft ook regelmatig solorecitals in zowel Europa als Japan. Haar programma’s bestaan vooral uit stukken van Schumann, Schubert, Chopin, Ravel en Debussy.

Mitsuko Saruwatari studeerde aan de Toho Gakuen School of Music in Tokyo en met een stipendium van Nederlands regering bij Willem Brons aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Vervolgens verdiepte zij haar spel in Londen onder leiding van John Bingham. Tijdens haar studie won zij o.a. de eerste prijs van het muziekconcours voor Franse muziek in Kyoto.

Programma: Wilhelm Berger ( 1861-1911)- een ten onrechte in vergetelheid geraakte meester

Als je chef-dirigent was van een toonaangevend orkest, waaraan ook beroemdheden als Max Reger en Richard Strauss als chef-dirigent waren verbonden, als je meer dan 100 muziekstukken hebt geschreven, als je daarmee prijzen hebt gewonnen en al die composities zijn uitgegeven, als je veel concerten hebt gegeven als beroemd pianist, hoe is het dan toch mogelijk dat de naam van Wilhelm Berger zo goed als verdwenen is uit de muziekgeschiedenis?

Hiervoor zijn verschillende redenen aan te voeren: als laat-romanticus kwam hij tot volle bloei in een tijd dat nieuwe muziekstromen (impressionisme en expressionisme) tot ontwikkeling kwamen en in toenemende mate populair werden. Het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog vlak na zijn dood kwam natuurlijk ook op een hoogst ongelukkig moment. Muziek verloor terrein en dat was natuurlijk niet bevorderlijk voor zijn naamsbekendheid. Hoe goed zijn composities ook waren, ze raakten daardoor meer en meer in vergetelheid. Misschien ook wel omdat ze zeker niet allemaal zo gemakkelijk zijn om te spelen.

Twee prominente pianostukken van Wilhelm Berger “Piano Sonate opus 76”en “Variationen über ein eogenens Thema für Klavier opus 91” zijn nu door pianiste Mitsuko Saruwatari voor het eerst op CD gezet.  Deze CD komt in maart 2018 op de markt, maar op 30 september kan het publiek bij “Aangename Klassiek” al vast een voorproefje krijgen van deze prachtige muziek die na meer dan 100 jaar als het ware uit de archieven is ontwaakt. Nooit meer gespeeld, niet op CD opgenomen, maar nu live bij ‘Aangenaam Klassiek’!

Mitsuko Saruwatari: ‘Het terugvinden van de pianostukken van Wilhelm Berger was een openbaring. Ik heb een kopie van zijn ooit uitgegeven pianosonate op een website gevonden, uitgeprint en gespeeld. Er vloeide de een na de andere prachtige melodie en rijke harmonie uit het papier. De stevige structuur, de polyfonische stemmenvoeling en de strak en ingewikkelde fuga bewijzen dat hij een componist was die alle stijlen en vormen begreep en beheerste. Maar dat is niet alles. Hoewel zijn stukken in de late romantiek stijl met grote pathos zijn geschreven, er zijn ook veel subtiele en lyrische nuances. De boodschap is serieus en gedegen, alle noten (en er zijn veel noten) en alle stemmen hebben functies en zeggingskracht. Een genot om te spelen en naar te luisteren! ‘

Programma:

Robert Schumann : uit Waldszenen

Wilhelm Berger :  eerste deel uit Pianosonate opus 76,  B majeur